În politica românească e un
adevărat Turn Babel cu limbile încurcate. Partidul comunist, rebotezat
„social-democrat” îşi doreşte o rupere de... comunism şi, cel mai probabil o
apropiere de bolşevism sau fascism, judecând după atacurile rar întrerupte (şi
atunci de nevoie) asupra statului de drept. În realitate, cu obişnuita lor
„limbă de lemn”, nu de comunism vor să se rupă, ci doresc să facă o
regionalizare „originală”, una în care baronii psd îşi vor împărţi întreaga
ţară. La Washington, primul oligofren al guvernului rosteşte la fel de ipocrit,
apreciind că guvernarea sa dezastruoasă este cea care marchează sfârşitul
comunismului în România! În aceeași ordine de idei, toţi activiștii comuniști,
torţionarii, turnătorii și securiștii deplâng cu lacrimi de crocodil soarta
nefericită a intelectualilor din perioada interbelică care și-au găsit tragicul
sfârșit în închisorile comuniste. Cred că se răsuceşte Che Guevara pe tricoul
său, dar nu oricum, ci în ritmuri de „Bella Ciao”, aproape imnul tineretului comunist
„social-democrat”. Complicii lor în ale stângii cu nuanţe fasciste, liberalii,
încearcă să-şi confecţioneze un profil ideologic de... dreapta, eludând alianţa
cu neo-bolșevicii, dar şi atentatele comise împreună la siguranţa politică
şi economică a naţiunii.
Cele două găşti extremiste au,
împreună şi separat, crize grave de identitate doctrinară.
Una dintre ele nu are curajul să-şi asume crimele fioroase comise de-a lungul
timpului de întemeietorii săi antinaţionali, iar cealaltă ignoră cu bună ştiinţă
apartenenţa lor la grupul de doctrine de stânga. Popularii europeni,
continuatorii creştin-democraţilor n-au nici o treabă din punct de vedere
ideologic cu liberalii. Locul unde ei pot avea puncte comune (dar asta nu e
deloc obligatoriu) este economia, unde atât popularii, cât şi liberalii
îmbrăţişează sistemul economic de piaţă liberă, fără (sau cu cât mai puţine)
intruziuni ale statului. Cu toate astea, liberalii români au manifestat
continuu o periculoasă propensiune pentru consolidarea statului, dar nu în
sensul statului de drept, ci tocmai invers, în acela al unui stat
semi-dictatorial, cu instituţii democratice în esenţă, dar corupte politic, în
aşa fel încât ei să-şi asigure permanenţa la conducerea
discreţionară a ţării. De altfel, fără urmă de ruşine, împreună „profeţeau”
viitorul „de aur” al ţării, cu ei la guvernare, cu ei în parlament şi cu Căcărău
la preşedinţie, fără ca opinia românilor în momentul alegerilor să mai
conteze; firesc, ştiu ei prea bine cât pot falsifica la urne… Altfel spus, ei „ştiu
mai clar ce e bine pentru prostime”.
Dacă încă de la apariţia lor,
liberalii au fost în opoziţie netă cu conservatorii şi dacă azi foştii
conservatori sunt popularii europeni, infractorii de la conducerea pnl vor să
se insinueze în... dreapta(!), în pofida evidenţelor doctrinare, ideologice şi
practice. Dar nu oricum... Ei, cei care au luat procente serioase prin furt
electoral, minciună şi înşelătorie – se consideră îndreptăţiţi să constituie
capul şi corpul dreptei româneşti incapabile să se nască fără cezariană. Din „opoziţie”, Blaga glăsuieşte mieros la adresa altei
panarame politice, pe care îl vede „serios şi un adevărat om de dreapta”; da,
este un tip care colaborează serios cu ilici şi compania sa de tristă amintire şi care e dispus să construiască o dreaptă pe care
s-o pună în slujba aceloraşi jivine bolșevice. Acest
Blaga, colaboraţionistul de la 9 decembrie 2012, este un alt „stâlp” al unei
drepte... stângi, un vândut pe banii bugetari luaţi de ginere şi
un factor de influenţă al stangii extreme în orice alianţă de dreapta s-ar
face. El, ca „opozant”, va certifica orice năpârcă trimisă de bolşevici pentru
a suguşa dreapta înainte ca ea să se nască sau, dacă nu, măcar s-o omoare din
faşă.
O speranţă a dreptei rămâne
Mişcarea Populară. „Fundaţia” mişcării este cea responsabilă de doctrină,
„Partidul” – de ideologie şi de bătălia politică. Programul lor comun este cel
puţin straniu, o formă frumoasă, dar lipsită de conţinut, o pastişă a ceea ce
ar fi fost bine să fie Mişcarea, o înşiruire de idei generoase, multe de
dreapta, dar şi altele ce pot fi întâlnite mai curând în stânga; din
nefericire, chiar şi la stânga contemporană. Întemeietorii „Fundaţiei” au
elogiat şi în Program, dar şi în discurs, „elitele”... Care elite? Ce concept
politic de dreapta este „elita”? Adică un ţăran harnic şi gospodar, care
munceşte nu doar cu braţele, ci şi cu creierul, el nu merită a face parte din
elita satului românesc? Dar strungarul care e capabil să facă nu doar şaibe, ci
şi adevărate opere de artă în domeniu, el nu este în elita
strungarilor? Ca un corolar, aş întreba dacă „părinţii fondatori” ai Mişcării,
cu toţii sunt „elite” în meseriile lor (ştiu eu o „doamnă” care nu pare a fi în
elita avocaţilor
romani, ci în alta, mult mai bulevardiera)?! Prima grijă n-ar fi trebuit să fie
autodefinirea şi autoglorificarea, ci elaborarea doctrinei, ceea ce până acum
lipseşte.
Mişcarea Populară se reclamă ca
fiind inspirată de „tradiţia creştin-democrată şi clasic-liberală din Europa”.
Posibil... Cu toate astea, „creştin” apare de trei ori în Program, de două ori
în sintagma „creştin-democrat” şi o singură dată singular, „religie” nu apare
deloc, „tradiţie” – de trei ori, dar fără a puncta fundamental etc. Până la
creştin-democraţia europeană, România are nevoie de una autohtonă, modernă, dar
adaptată perfect tradiţiei, culturii, caracteristicilor profunde ale unui popor
legat de valorile ce în ultima vreme au început să cam dispară, dar şi una
bazată pe ordine socială, merit, siguranţă, religie şi conservatorism adaptat
zilelor noastre. Cât despre „clasic-liberal”, cred că sintagma a apărut
„paraşutată” cel puţin neinspirat. Probabil vrând să lase o uşă deschisă
liberalilor, „popularii” „stâlpi” ai dreptei au omis că aceasta e o doctrină
din care s-a născut şi marxismul, de la ea preluând Marx unul dintre conceptele
de bază ale ideologiei comuniste: „lupta de clasă”. Capitolul din Program numit
„solidaritate” ar fi putut lipsi, noţiunea fiind una care este asociată
indeobște stângii, alături de „egalitate”, „progres”, „nesupunere” etc.
Despre dreapta ce n-are
şanse a se naşte se poate vorbi mult, dar la ce bun? Noii creatori ai dreptei
sunt cu adevărat nişte capacităţi profesionale, cel puţin majoritatea lor. Asta
însă nu le dă dreptul la aroganţă şi superficialitate şi nici nu constituie o
garanţie că şi politic vor performa. Din păcate, drumul de până acum al
Mişcării Populare este unul inconsistent, discursul liderilor fiind deseori nefericit şi, uneori, chiar descărcat de cuvenita convingere
intimă faţă de ideile promovate. Doctrina populară sau creştin-democrată a Mișcării încă n-a fost elaborată (sau dacă a fost, atunci e acoperită de o
exagerată discreţie), dar partidul şi-a şi făcut apariţia, fără a uita să
vorbească despre „criza politicii românești” care „vine din lipsa unor doctrine
clare, clădite pe valori și principii şi lipsa unor politici coerente, izvorâte
din doctrina partidelor”. Cu forme fără fond pot să creeze orice, dar nu o
dreaptă şi, cu siguranţă, nu alături de liberali, cu sau fără Căcărău. Conceptul
de „unificare a dreptei” poate fi discutat, dar nu ăsta e primul pas, ci chiar
ultimul; până la unificarea ei, drepta ar trebui clădită, cu seriozitate şi
responsabilitate şi abia apoi o vor unifica, după ce partidele ce se reclamă în
dreapta vor fi capabile să se definească doctrinar si ideologic şi să se dovedească
aparţinând acelei părţi a eşichierului politic. Dreapta nu se
vorbeşte, ci se dovedeşte.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu